Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 410 resultaten )
Verfijn zoekresultatenMet vrienden angst en depressie op de basisschool te lijf
Op Amsterdamse basisscholen wordt al jaren gewerkt met een van oorsprong Australisch programma voor kinderen die verhoogde angst- of depressieve klachten hebben. En met succes. Op langere termijn hebben de kinderen die eraan meedoen niet meer klachten dan ‘gewone’ kinderen.
“Ik hoor het liefst van kinderen zelf waar zij tegenaan lopen”
Margrite Kalverboer is sinds april 2016 Kinderombudsman, al noemt ze zichzelf liever Kinderombudsvrouw, zoals kinderen in het Jeugdjournaal voorstelden. Daarnaast is ze bijzonder hoogleraar pedagogiek en vreemdelingenrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.
De rom-slager keurt zijn eigen vlees
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.
Zo vergroot je ouderbetrokkenheid in het speciaal onderwijs
Juist in het speciaal onderwijs kunnen kinderen sterk profiteren van betrokken ouders. Alleen al door het onderwerp op de agenda te zetten en er met elkaar over te praten, blijkt de betrokkenheid van ouders toe te nemen. Niet alleen kinderen, maar ook ouders waarderen dat.
Twee nederlandse preventiestudies met verrassend resultaat
In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten. En: is nader onderzoek gewenst?
Therapeut onmisbaar bij ‘blended therapie’ tegen depressie
Voor depressieve jongeren bestaat een combinatie van online- en face-to-facecontact met de therapeut. Maar werkt deze ‘blended vorm’ wel bij jongeren met ernstige depressie? Hoe gebruiken en beoordelen jongeren deze combinatie eigenlijk? Over welk deel zijn ze het meest tevreden? Een ding staat vast: de therapeut is een belangrijke schakel.
Erger voorkomen
Het jeugdbeleid stoelt op twee pijlers. Enerzijds is dat preventie van problemen in opgroeien en opvoeden, anderzijds snel effectieve hulp bieden om erger te voorkomen en het beroep op zware zorg te verminderen. Maar welke mogelijkheden hebben wijkteams, werkers in de jeugdgezondheidszorg en scholen als ze beginnende psychische problemen signaleren? Weten we wat helpt om te zorgen dat die klachten niet verergeren?
Gezien en gelezen
De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van therapeutische interventies bij kinderen. Hierdoor zijn er inmiddels voor veel stoornissen evidencebased protocollen. Toch zijn de interventies over het algemeen voor slechts twee derde van de kinderen effectief. De klachten van ongeveer een derde van de kinderen nemen onvoldoende af nadat zij een evidencebased behandeling hebben gevolgd.
Alle wezen naar veenhuizen: Transitie avant la lettre
Tussen de regels van de literatuur is een schat aan psychologisch inzicht te vinden. In deze rubriek doet Frits Boer voor u verslag van zijn speurtochten.