Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 410 resultaten )
Verfijn zoekresultatenLessen voor passend speciaal onderwijs
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.
Verzet
Kim, een tenger meisje van zes met staartjes, komt huppelend mijn kamer binnen. Haar moeder ziet het al een tijdje niet meer zitten met Kim. Die kost haar zo veel energie dat haar andere twee kinderen eronder lijden. Haar moeder neemt plaats aan tafel en kijkt niet blij. Kim wil niet zitten. Ze loopt wat […]
‘Als individuen bestaan we niet, alleen in interactie met anderen’
De Nederlands Amerikaanse Psychiater Bessel van der Kolk heeft meer dan dertig jaar ervaring op gebied van trauma en traumabehandeling van kinderen en volwassenen. Hij verenigde zijn inzichten in het boek Traumasporen, dat al in negentien talen is vertaald.
Het nieuwe afwegingskader
In de rubriek Geregeld leggen wij het vergrootglas op wet- en regelgeving. Mr. Alice Broersma verheldert onderwerpen die voor niet-juristen soms taaie kost zijn, of bespreekt juridische thema's die actueel zijn in ons werkveld.
Benut de kansen voor preventie in de jeugdzorg beter
Een van de uitgangspunten van de transformatie van de jeugdzorg is preventie, signalering en vroege interventie van psychosociale problematiek. Het is echter niet eenvoudig om in Nederland bewezen (kosten)effectieve preventieprogramma's en screeningsinstrumenten te vinden. Door dat makkelijker te maken, is veel winst te boeken.
Veertig procent en de Transdiagnostische Benadering
In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?
‘Inclusief onderwijs’ is niet altijd een goed idee
In Nederland en andere landen wordt al jaren discussie gevoerd over de vraag waar leerlingen met extra onderwijsbehoeften het beste op hun plek zijn: in het regulier onderwijs of in het speciaal onderwijs. En hoe zit dat als het gaat om leerlingen met gedragsproblemen?
MagazineTrauma
EMDR- en systeemtherapie in IGT-K: Werkt het?
Bij een nieuwe behandelmethode voor getraumatiseerde kinderen werken een EMDR- en gezinstherapeut met elkaar samen. Een studie naar deze 'Integratieve Gehechtheidsbevorderende Traumabehandeling voor Kinderen' (IGT-K) moet aantonen of de behandeling effectief is.
Visuele conversie behandelen volgens driesporenplan
Over de behandeling van visuele conversie is weinig geschreven. Bij Koninklijke Visio is een behandeling ontworpen die wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring gebruikt. De behandeling bestaat uit kijktraining, gedragstherapie en systeembegeleiding. Lees hier wat dat betekende voor de elfjarige Timo.
Passen de leraren?
Onlangs las ik in de krant opnieuw een bericht over het lerarentekort in het basisonderwijs. Een school in Hoorn vraagt ouders om bij te springen zodat de leerlingen toch op school kunnen blijven. Deze ouders kunnen de kinderen begeleiden bij hun weektaak, een beetje oppassen en wat educatieve spelletjes spelen.