Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 410 resultaten )
Verfijn zoekresultatenHet label ‘LVB’: weg ermee?
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.
‘So- en sbo-leerlingen profiteren van gemengde klas’
Best verwarrend: Nederland kent scholen voor speciaal onderwijs (so) en scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Over het verschil én een experiment waarbij de twee samengaan, praten we met Margreet Schans en Elsa Zemering. Beiden werken op de combinatieschool S(B)O De Delta/Prof. W.J. Bladergroenschool in Appingedam.
Wat helpt leerlingen met internaliserende problemen op school?
Leerlingen met internaliserende problemen vallen vaak niet op in de klas. Ook praten ze niet graag over hun problemen. Voor professionals in het onderwijs is onduidelijk hoe zij deze leerlingen kunnen ondersteunen. Een literatuurstudie laat zien wat leerlingen hierover zelf te zeggen hebben. Dat levert een handreiking op met acht tips.
Weten hoe weinig je (nog) weet
Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.
Cultuursensitief werken met alleenstaande jonge vluchtelingen
Sorry, but you do not have permission to view this content.
Vragenlijsten liegen niet?
In onze polikliniek zijn we aan het nadenken wat wijsheid is. We willen graag zo veel mogelijk informatie vergaren om goed onderzoek te kunnen doen. Alleen, hoe verkrijg je die gegevens als je werkt met mensen die de wereld niet goed begrijpen?
LVB-jongeren met stoornis aan meer zelfinzicht helpen
'Straatwijzer' is een digitale psycho-educatiemodule voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en bijkomende psychiatrische stoornissen, en voor hun ouders. Dankzij onder meer strips, filmpjes en audio zorgt Straatwijzer voor een significante kennisverbetering, blijkt uit studie. Maar er valt mogelijk ook nog wat te verbeteren.
Effectieve therapeuten
In dit nummer van Kind en Adolescent Praktijk besteden verschillende auteurs aandacht aan werkzame factoren in de behandeling die niets te maken hebben met aard van de specifieke interventie.
Gezien en gelezen
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen | Hulp bij trauma in de kindertijd: praktische gids voor opvoeders | Three identical strangers
Tegenwind
Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.