Kinderen met ADHD met ongewenst gedrag en slechte schoolprestaties krijgen te snel en te lang medicatie. Dit medicatiegebruik heeft op de lange termijn geen voordelige en soms zelf schadelijke effecten. Het versterken van de directe omgeving van kinderen met ADHD biedt echter positieve effecten. Sluiter houd een pleidooi om meer ruimte te geven aan een psychosociale benadering in plaats van het vaak gangbaardere biomedisch denken.
Als ADHD lastig gedrag of achterblijvende schoolresultaten verklaart, heeft niemand schuld. Een belangrijk nadeel is echter dat oorzaak en oplossing zo bij het kind worden gezocht, waardoor mogelijkheden in de context worden gemist of onvoldoende benut.
Positieve effecten worden aangetoond door genuanceerde voorlichting voor aankomend professionals en ondersteuning van ouders middels een oudercursus waarvoor geen kindgebonden psychiatrische classificatie noodzakelijk is.
Ouders bleken na een training minder opvoedstress te hebben, communiceerden beter met hun kinderen en zagen minder problemen met aandacht en hyperactiviteit.
Naast het versterken van de leefomgeving en het trainen van professionals zou er in de jeugdzorg, ggz en onderwijs betere voorlichting moeten komen over ander vormen van steun dan medicatie.
Het proefschrift wil geen eenzijdige nadruk leggen op het psychosociale perspectief. Inclusief denken en handelen, normaliserend, demedicaliserend en met een trapsgewijze en contextuele benadering, is voordelig voor kinderen, hun directe omgeving, de samenleving en overheden. De uitdaging ligt in constructief denken en handelen en samen datgene doen wat nodig is in het belang van het kind.
Proefschrift: http://hdl.handle.net/(…)24-978c-c9e998fd52d9
Bron: Rijksuniversiteit Groningen, NJi
Gerelateerde informatie
- ADHD-vragenlijst (AVL) voor kinderen van 4 t/m 18 jaar, Evert Scholte, Jan van der Ploeg. Wist je dat de AVL in 2018 een nieuwe normering heeft gekregen; lees hierover meer in interview met Evert Scholte
- Herziene voorlichtingsbrochure ADHD en druk gedrag, Academische werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag