Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Week van de Hoogbegaafdheid 4 tot en met 12 maart 2023

Het verspreiden van kennis over hoogbegaafdheid is het doel van de Week van de Hoogbegaafdheid die dit jaar voor de achtste keer plaatsvindt. Hoogbegaafdheid komt overal voor. Ongeveer 2% van de bevolking is hoogbegaafd; dat is 1 op de 50 mensen.
hoogbegaafdheid
Foto door Robo Wunderkind via Unsplash

Vaak gaat het over kinderen en passend onderwijs. Maar iemand is een leven lang hoogbegaafd! Mensen die de kenmerken van hoogbegaafd vertonen, kunnen veel betekenen voor hun omgeving of de maatschappij, indien zij hun kennis en kunde optimaal kunnen ontwikkelen en inzetten. Het is daarom belangrijk om te weten wat hoogbegaafdheid is en wat ervoor nodig is om talenten tot ontwikkeling te laten komen, want dat gaat niet vanzelf.

De organisatie van de Week van de Hoogbegaafdheid streeft ernaar dat er op zoveel mogelijk plaatsen in Nederland en Vlaanderen in deze week een activiteit plaatsvindt met hoogbegaafdheid als centraal thema. Dit kunnen activiteiten over hoogbegaafdheid en ook voor hoogbegaafden zijn.

ukIQ en het jonge kind

Dit jaar besteedt de Week extra aandacht aan het jonge kind. ukIQ heeft als doel een landelijk netwerk te creëren voor vroege herkenning van snel ontwikkelende baby`s, peuters en kleuters. ukIQ leidt begeleiders op tot specialisten om op integrale kindcentra, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen snelle baby’s, peuters en kleuters te herkennen en passende begeleiding te bieden. Want vroeg signaleren en passend begeleiden verlagen de kans op problemen op latere leeftijd.

Alle activiteiten staan vermeld op de kaart van Nederland en België, op www.weekvandehoogbegaafdheid.nl en www.weekvandehoogbegaafdheid.be . Geïnteresseerden kunnen hun eigen selectie maken. Er zijn activiteiten voor kinderen, ouders, volwassenen, senioren, professionals en andere belangstellenden.

Meer lezen over hoogbegaafdheid?

Interview met Ilse Wassenaar en Arianne Dobber | “Wij willen leerlingen graag diep in de leerkuil hebben”