Hun recent gepubliceerde zevenjarige studie, die moeders en hun nakomelingen volgde vanaf de pre-conceptie tot de kinderen 5 jaar oud waren, is de eerste die aantoont hoe veranderingen in de mate van depressie van moeders in de loop van de tijd van invloed kunnen zijn op het gedrag van hun kinderen in de vroege kinderjaren en het emotionele welzijn, zeggen de onderzoekers..
“Onze bevindingen suggereren dat toename van moeders symptomen van depressie van pre-conceptie tot postpartum bijdraagt aan de verminderde aandacht en gedragscontrole van kinderen, wat het risico op problemen gedurende de hele levensduur kan verhogen”, zegt hoofdauteur Gabrielle Rinne, een afgestudeerde psychologiestudent aan de UCLA. “Ouders moeten echter weten dat dit kan worden aangepakt door interventies in de vroege kinderjaren.”
Symptomen van depressie
Voor de tweedelige studie analyseerden de onderzoekers eerst gegevens over 362 vrouwen – van wie de meesten een Latijns-Amerikaans achtergrond en een lage sociaal-economische status hadden – verzameld als onderdeel van een onderzoek door het Community Child Health Network, een samenwerking tussen gezondheidswetenschappers van de UCLA en andere instellingen, samen met gemeenschapspartners, die de ongelijkheden in de gezondheid van moeders en kinderen onder arme en minderheidsgezinnen onderzochten.
De vrouwen, die allemaal al een jong kind hadden, werden gevolgd door een volgende zwangerschap en werden vier keer geïnterviewd over hun symptomen van depressie – een keer voordat ze zwanger werden, twee keer tijdens de zwangerschap en nogmaals ongeveer drie maanden na de geboorte van hun baby – met onderzoekers die bijhielden hoe deze symptomen in de loop van de tijd veranderden.
Iets minder dan 75% van de vrouwen rapporteerde lage symptomen van depressie die niet veranderden gedurende de onderzoeksperiode, terwijl 12% lage symptomen had die significant toenamen en 7% aanhoudend hoge symptomen had.
Emotionele stress en emotie-regulatie
Voor het tweede deel van het onderzoek volgden de onderzoekers 125 van deze vrouwen enkele jaren later. Toen hun kinderen vier jaar oud waren, of nog voorschoolse leeftijd, werd de moeders gevraagd om het temperament en het gedrag van hun kind in detail te beschrijven – met name hun ervaringen met emotionele stress en hun vermogen om hun emoties te reguleren.
Toen, op 5-jarige leeftijd, voerden de kinderen een taak uit die gerichte aandacht vereist. Kijkend naar een iPad-scherm met daarop een reeks vissen, werd hen gevraagd de richting van de vis in het midden te identificeren, terwijl ze de richting van alle andere vissen