Integraal werken
Wat is er nodig om ‘integraal’ te werken?
Om ‘integraal' te werken zijn volgens professionals zoveel competenties nodig dat het vrijwel onhaalbaar lijkt: flexibiliteit, helikopterblik, ‘meta-denken'. Toch hoeft niet iedereen alles te kunnen. Als een team maar gezamenlijk over de juiste competenties beschikt. En: je leert het door te doen.
Zorg aan risicojongeren vergt goede werkrelaties
Om complexe, goed afgestemde 'integrale' zorg te verlenen aan risicojongeren is niet alleen een vertrouwensrelatie met de jongere nodig. Ook de band tussen professionals onderling is van invloed op de kwaliteit van de zorg. In de manier waarop beide relaties tot stand komen (en beklijven), zitten opvallende overeenkomsten.
Onderzoek kansrijke start kinderen met behulp van big data
Erasmus School of Economics, Erasmus MC Sophia en 25 andere organisaties ontvangen 1,32 miljoen euro om kinderen een kansrijke start te geven met behulp van big data.
Integraal werken? Focus op de uitvoerende hulpverleners
Complexiteit van uitvoering te vaak over het hoofd gezien | In het streven naar een integrale aanpak in de zorg gaat teveel aandacht uit naar organisaties en beleid. En wordt nog te weinig rekening gehouden met de mensen om wie het gaat: uitvoerende hulpverleners en gezinnen. Zes concrete aanbevelingen voor verbetering.
Sterke eerstelijn houdt jeugdhulpstelsel betaalbaar
Onderzoek naar de ervaringen in vijf gemeenten waar het betaalbaar laten blijven van jeugdhulp wél lukt.
Doelgericht werken in wijkteams laat nog te wensen over
Professionals hebben meer opleiding en begeleiding nodig | Sociale wijkteams zijn verplicht om samen met gezinnen doelen op te stellen en deze te evalueren. Dat blijkt niet zo vanzelfsprekend. Ze maken bovendien weinig systematisch gebruik van kennis over bijvoorbeeld oplossingsgericht werken. In dit artikel concrete aanbevelingen om doelgericht werken in wijkteams te verbeteren.
Nieuw domeinoverstijgend kennisplatform over multiproblematiek
De problemen waar gezinnen met multiproblematiek tegen aanlopen, lopen door alle domeinen (zorg, onderwijs, veiligheid, sociaal leven). Professionals die hulp geven, moeten daarbij domeinoverstijgend samenwerken, wat een hele uitdaging kan zijn. Het Nederlands Jeugdinstituut, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, Movisie en het Trimbos-instituut stellen daarom hun ervaringen, kennis en werkwijzen op één plek beschikbaar: […]
Zorgtrajecten evalueren aan de ‘dialoogtafel’
De dialoogtafelmethodiek is een leer- en reflectie-instrument waarmee hulpverleners op een gestructureerde manier zorgtrajecten kunnen analyseren, samen met jeugdigen en ouders. Zowel hulpverleners als cliënten zijn erover te spreken. Kan deze methodiek een structurele plaats krijgen in de dagelijkse jeugdhulppraktijk en zo ja, hoe?
Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening hapert
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.