De gemeenten Deventer, Peel en Maas, Roosendaal, Utrecht en Zalbommel hebben hun jeugdstelsel getransformeerd en betaalbaar gehouden. Er blijkt niet één oplossing; de jeugdhulp en inkoop is in deze gemeenten verschillend georganiseerd, maar er zijn een paar factoren aan te wijzen die een belangrijke rol spelen.
- Het bieden van hoogwaardige eerstelijns jeugdhulp, die aansluit bij onderwijs en huisarts en nauw samenwerkt met het sociaal domein en de specialistische jeugdhulp.
- Investeren in preventie en vroegsignalering.
- Jeugdhulpteams in de lokale teams een groot mandaat geven. Na het opstellen van een hulpplan is levering van specialistische hulp meestal niet meer nodig.
- Eerstelijns jeugdhulpprofessionals krijgen steun uit de gespecialiseerde zorg
- De gemeenten realiseren zich dat ze afhankelijk zijn van de inhoudelijke kennis en kunde van de jeugdhulpaanbieders en vervullen hun rol als opdrachtgever goed, betrouwbaar en rechtvaardig.
- De gemeenten richten zich op de lange termijn.
- Monitoring speelt een grote rol; men kijkt naar cijfers maar ook naar betekenis daarvan, samen met de jeugdhulpaanbieders; een continue monitorings- en kwaliteitscyclus op de verschillende niveaus.
- Goede samenwerking tussen ambtenaren, het college van B&W en de gemeenteraad.
- Consequent werken vanuit een sterke visie.
- De gemeenten kiezen voor vertrouwen in plaats van controle en beheersen, de zgn. risico-regelreflex
- Goede samenwerking tussen ambtenaren, het college van B&W en de gemeenteraad.
- Kleinschalig uitproberen en bij succes verder implementeren.
Het gaat om de samenhang van deze factoren en het zodoende proberen te komen tot duurzame oplossingen voor jeugdigen en gezinnen.
Bron: Verwey Jonker Instituut
Gerelateerde informatie
- Samenwerking tussen onderwijs en jeughulpverlening hapert
- Nieuw domeinoverstijgend kennisplatform over multiproblematiek
- Doelgericht werken in wijkteams laat nog te wensen over
- Jeugdhulp in tijden van corona
- Een levensverhaal van tien meter lang