Lees hier de samenvatting:
ADHD is een gedragsbeschrijvende classificatie. De gedragingen die tot deze classificatie kunnen leiden hebben verschillende redenen en oorzaken. We spreken vaak van ADHD als een ‘multifactorieel’ probleem, omdat aanleg en bepalende elementen uit de omgeving – zogenoemde ‘factoren’- op veel manieren met elkaar kunnen samenhangen, waarbij de mix van deze factoren voor iedereen met deze gedragingen anders is.
Hoewel in de afgelopen decennia de biomedische kijk op ADHD dominant was, is er in toenemende mate aandacht voor omgevingsfactoren en ook voor maatschappelijke normen en context – waarom vinden we bepaalde gedragingen storend? Toch is voorlichting regelmatig nog eenzijdig of verwarrend. Deze richtlijn geeft aanwijzingen voor heldere voorlichting over ADHD.
Redactie: Coördinator, eindredactie: dr. Sanne te Meerman. Auteurs (alfabetische volgorde): prof. dr. Laura Batstra, dr. Tycho Dekkers, dr. Annabeth Groenman, prof. dr. Pieter Hoekstra, drs. Maya Hofhuis, Richard Jonkers, dr. Tinca Polderman, prof. dr. Nanda Rommelse, drs. Monique Verburg, dr. Betty Veenman, dr. Bert Wienen
Naar de Richtlijn voorlichting ADHD >
Bron: Academische Werkplaats ADHD en Druk gedrag
Gerelateerde informatie
- Interview met Betty Veenman: ‘Een van onze doelen is mythes over ADHD te ontkrachten’, Kind en Adolescent Praktijk, dec 2020
- Wat te doen bij druk en impulsief gedrag?, Kind en Adolescent Praktijk, dec 2020
- ADHD-vragenlijst (AVL) voor kinderen van 4 t/m 18 jaar, Evert Scholte, Jan van der Ploeg. Ook digitaal afneembaar via Testweb. Wist je dat de AVL in 2018 een nieuwe normering heeft gekregen; lees hierover meer in interview met Evert Scholte
- Herziene voorlichtingsbrochure ADHD en druk gedrag, Academische werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag