Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Meer veerkracht en welzijn voor kwetsbare kinderen en hun ouders door mindfulness

Kinderen met psychiatrische problematiek ervaren vaak moeilijkheden in ordening en regulatie, wat zich kan uiten in rusteloosheid, concentratieproblemen en snel wisselende emoties. Ouders van psychisch kwetsbare kinderen staan voor een uitdagende taak, vaak met toenemende opvoedingsstress. Onderzoek suggereert echter dat mindfulness een positieve rol kan spelen bij het verminderen van aandachts-, gedrags- en emotieregulatieproblemen, terwijl het het welzijn en de veerkracht van het hele gezin kan bevorderen.
 
 
 
MIndfulness
Foto: Yulia Dubyna

Kinderen met een psychische kwetsbaarheid lopen een verhoogd risico op ontwikkelingsbedreigingen, zowel vanwege individuele risicofactoren als invloeden uit hun omgeving. Deze kwetsbaarheid manifesteert zich vaak in ontwikkelingsproblemen, zoals taal- en spraakachterstand, motorische zorgen en sociaal-emotionele stagnatie, vaak gepaard gaand met regulatieproblemen.

Bevorderen regulatievaardigheden 

Regulatieproblemen bij kinderen uiten zich in een gebrek aan evenwichtige alertheid en positieve emoties, vaak resulterend in aandachtsproblemen, negatieve gedachten, emoties en/of gedragsproblemen. Al op zeer jonge leeftijd lijkt (zelf)regulatie van vitaal belang voor de ontwikkeling van een goede psychische gezondheid in de kindertijd en later in het leven. Het bevorderen van regulatievaardigheden op jonge leeftijd is van cruciaal belang, gezien de kwetsbare, maar tegelijkertijd kansrijke periode waarin het brein zich ontwikkelt met een hoge mate van plasticiteit. Op hun beurt zijn ouders nog niet ‘behandelingsmoe’ en is de relatie tussen ouder en kind nog jong en veelal buigzaam. Mindfulness, geïntegreerd in de opvoeding, biedt dan ook hoopvolle perspectieven voor ouders van kwetsbare kinderen met regulatieproblematiek.

Mindful ouderschap

Het ouderschap is op zichzelf al uitdagend maar een kind grootbrengen dat psychisch kwetsbaar is, doet een nog groter beroep op ouders. Mindfulness biedt een hoopvol perspectief om kwetsbare kinderen met regulatieproblematiek én hun ouders te helpen het zelfregulerend vermogen van het kind te verstevigen. Mindfull ouderschap omvat het bewust richten van de aandacht op het huidige moment zonder oordelen, wat ouders helpt automatische en mogelijk onbehulpzame patronen te herkennen en doorbreken. Dit zorgt ervoor dat zij, in plaats van te reageren vanuit ingesleten reactiepatronen, betere (co-)regulerende vaardigheden ontwikkelen, zowel naar elkaar als ouders als naar hun kinderen. Deze benadering, geïntegreerd in een bredere behandeling, kan de opvoedingsstress verminderen en ouders in staat stellen om op een meer sensitieve en responsieve manier op de behoeften van hun kinderen te reageren. Onderzoek suggereert dat dit niet alleen de opvoedstress vermindert, maar ook de co-regulerende vaardigheden verbetert en de ouder-kindrelatie positief beïnvloedt. Tevens zijn er aanwijzingen dat de training de psychische kwetsbaarheid van het kind vermindert en de kwaliteit van leven verbetert.

De MiniMind-training

De MiniMind-training, ontwikkeld voor kinderen tussen 4 en 8 jaar met regulatieproblemen, biedt meditaties en bewegingsoefeningen om bewustzijn te vergroten. Kinderen leren hun aandacht te richten, met behulp van adem en lichaam als ankerpunt. Zo verstevigt de training het zelfregulerend vermogen van kwetsbare kinderen. In de training wordt aandacht besteed aan emoties, gedachten en gedragsimpulsen door middel van het ‘Maanmannetje’. Via dit maanmannetje worden de kinderen uitgenodigd om al hun ervaringen te onderzoeken en te ervaren dat alles er mag zijn. De training, gebaseerd op de MYmind-training, wordt in kleine groepen gegeven, wat kinderen tevens de kans geeft om van elkaar te leren en samen plezier te hebben. Door mindfulness als aanvulling op de Mindful Ouderschapstraining aan te bieden, leren ouders en kinderen dezelfde taal spreken, waardoor mindfulness een gedeelde ervaring wordt en het kind met ondersteuning van de ouder verder kan ontwikkelen wat in de training is aangereikt. Meer informatie over de training staat op de website van Karakter.

Bron: vakbladvroeg.nl

1 REACTIE

  1. Goedemorgen,

    Ik vind het goed dat jullie ons artikel over MiniMind hebben overgenomen en geplaatst op de site. Ik zie echter dat het alleen een premium artikel is. Dat is niet de bedoeling, het is een artikel dat speciaal voor ons blad en onze abonnees is geschreven en wij hebben het onlangs open op onze site geplaatst. Nu staat het achter jullie betaalmuur en is de link naar ons artikel alleen te zien voor abonnees.
    Zouden jullie dit willen aanpassen en het openbaar zetten? En de bron duidelijker vermelden. Dank je wel alvast. Ik hoor graag van jullie,

    met vriendelijke groet, Louise van den Broek, hoofdredacteur Vakblad Vroeg