Mara van der Hoeven onderzocht de meerwaarde van integratieve, multidisciplinaire interventies voor kinderen die blootgesteld werden aan mishandeling en verwaarlozing.
Met ingang van dit nummer van KAP tref je de rubriek ‘Die ene cliënt' aan. Hierin vertellen behandelaren wat zij hebben geleerd van een van hun cliënten: wat ze (toevallig) goed hebben gedaan, wat beter had gekund, wat ze voortaan anders gaan doen.
Van een schuchtere adolescente die zichzelf dik, dom en lelijk vond, veranderde Maja in een zelfbewuste jonge vrouw. Toch denkt behandelaar Maartje van Sonsbeek dat ze iets is vergeten.
Om scherp te blijven en vaste denkpatronen zoals tunnelvisie te voorkomen, is kritische tegenspraak onmisbaar. Bovendien is er veel kennis beschikbaar. Doe ook daar je voordeel mee.
Als kinderen van jongs af aan leren hun emoties te herkennen en er ruimte aan te geven, zullen ze leren handelen vanuit hun waarden. Dat helpt hen een betekenisvol leven te leiden. Maar dat vergt ook van ons, als professionals, een omslag.
Een goed werkend helpersysteem kan een gezin enorm steunen. Maar een falend helpersysteem, waarin deelnemers niet samenwerken, maakt het voor ouders onmogelijk om succesvol te zijn.
De Jeugdkliniek | Mijn kind heeft OCD | Mijn grote broer | Afterglow | Dalva | Veerkracht
Hoe versterk je de veerkracht van jongeren met jeugdtraumatische ervaringen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, bewijst het onderzoek van prof. dr. Anne-Laura van Harmelen, hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht. Maar de basisbenodigdheden kennen we wél.
Om professionals meer inzicht te geven in de leefwereld van jongeren ontwikkelen onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam een e-learning. Zo hopen zij professionals handvatten te bieden waarmee ze de mentale gezondheid van deze, soms kwetsbare, jongeren kunnen vergroten.
Susanne (18) vertelde haar behandelaar dat ze als meisje van zes door dezelfde organisatie was onderzocht. Ze kreeg toen een ADHD-classificatie. Haar behandelaren van toen en nu besloten samen met Susanne het verhaal van haar ontwikkeling op te schrijven. Wat betekent het om op te groeien met ADHD-symptomen en een classificatie?
Hoe ervaren ouders en kinderen (complexe) scheiding? En hoe meet je de afname van problemen op dit gebied? Het instrument SCReening en Evaluatie bij Scheidingshulp (SCRES) is een gevalideerd hulpmiddel, bedoeld voor de hulpverleningspraktijk én voor onderzoek naar het effect van scheidingshulp.
Kinderen met ASS hebben meer baat bij naturalistische, ontwikkelingsgerichte gedragstherapeutische behandelingen dan bij het aanleren van praktische, ‘schoolse' vaardigheden. PRT is zo'n benadering, die het kind spelenderwijs stimuleert bij de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden, zoals een gesprekje beginnen.