Eerst begrijpen, dan (be)handelen | Op verhaal komen | Interview met Ilse Wassenaar en Arianne Dobber over basisschoolleerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
Binnenkort ronden we het Landelijk onderzoek Ketenbreed Leren af, een onderzoek waarin we samen met een heel aantal jeugdhulppartners de zorgtrajecten in kaart hebben gebracht van jeugdigen die een vorm van jeugdhulp kregen, waarbij ze ook verbleven in een instelling.
Jeugdhulpverlening is vaak symptoomgericht en kijkt te weinig naar factoren die problemen veroorzaken en in stand houden. Een pleidooi om ieder hulptraject te beginnen met een verklarende analyse. Plus: een praktisch schema om het professionals makkelijker te maken.
Hoe komt het dat het ene kind meer problemen ondervindt na het ervaren van stressoren dan het andere? Welke beschermende factoren spelen een rol?
Hoe zou het gaan als Gemmetje, hoofdpersoon in een roman van Yvonne Keuls, nú met jeugdzorg te maken zou krijgen? Niet veel beter, vermoedelijk.
Uit angst de jeugdige tot zondebok te maken, verleggen hulpverleners de focus soms teveel naar opvoeders en omgevingsfactoren. Zo dreigt het kind met het badwater te worden weggegooid.
Specialistische Ondersteuners Huisartsenzorg Jeugd-GGZ (SOH's-JGGZ) helpen huisartsen bij de zorg voor jeugdigen met psychische problemen. Leidt dat inderdaad tot betere verwijzingen en dus beter passende zorg? Ja, blijkt uit een enquête, al kan de afstemming nog beter.
In Zuid-Limburg zijn relatief veel uithuisplaatsingen. Onderzoek moet aantonen hoe dit komt en hoe het aantal omlaag kan. Met jongeren, ouders en professionals willen we de bevindingen duiden en voorstellen ter verbetering doen.
Opnieuw laat onderzoek teleurstellende effecten zien van voorschoolse educatie. Toch is dat geen reden om dan maar met de vve te stoppen, betoogt Ruben Fukkink.
Streaming • Heartstopper | Boek • Een GPS voor gezinnen | Boek • Morele ontwikkeling en jeugddelinquentie | Podcast • De Onbekende Kinderen van Kamp Westerbork | Boek • Het Superbrein Geheim | TV • Children of the Labyrinth | Boek • Doorbreek Angst en Dwang bij je kind
Creatief en kritisch denken, plannen en reflecteren, samenwerken, maar ook: leren omgaan met falen. Juist dat leren kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het Denklab, een bijzondere plusklas op achttien scholen in Amsterdam.
Samen met zijn vriendin en coach zit Kees groot en stoer aan tafel. Hij wordt soms te boos en wil nu wel eens weten wat er in zijn jeugd is gebeurd.
Voor de behandeling van bijvoorbeeld traumagerelateerde klachten bestaan verschillende verhalenmethoden. Maar welke kies je? En op welk moment? De overeenkomsten en verschillen, geïllustreerd met twee casussen.