Getraumatiseerde ouders en hun kinderen | SAW: Psychosociale hulp voor jongeren op school | Traumagerichte CGT bij auditieve hallucinaties | Guy Bosmans: ‘ABFT gaat over herstel van vertrouwen’
Wanneer ouders getraumatiseerd raken, kan de relatie met hun kinderen onder druk komen te staan. Tegelijkertijd beschikken beide ouders over manieren om de impact van traumatisering te 'bufferen'. Door de inzet van een steunend netwerk bijvoorbeeld. Maar een veilige hechting tussen ouder en kind is het krachtigste schild.
School als Werkplaats (SAW) is een werkwijze op het ROC Friesland College waarbij hulpverleners op school aanwezig zijn voor jongeren met psychosociale problemen. Onderzoek naar SAW laat zien wat de sterke kanten zijn en waar het beter kan. Ook mooi: leerlingen hielpen zelf mee met de opzet én de uitvoering van dit onderzoek.
Sinds de veertienjarige Jessica getuige is geweest van seksueel misbruik en huiselijk geweld hoort ze stemmen in haar hoofd. Kan dit meisje, dat ook een PTSS opliep, de stemmen het zwijgen opleggen door traumagerichte cognitieve gedragstherapie? Een casusbespreking.
Attachment Based Family Therapy (ABFT) lijkt een veelbelovende manier om depressieve en suïcidale jongeren te helpen. Deze vorm van therapie neemt de relatie met de ouders als basis voor herstel. Prof. dr. Guy Bosmans, gedragstherapeut bij de KU Leuven, is expert op het gebied van gehechtheidstheorie en ABFT.
Jongeren met een LVB vertonen meer risicogedrag dan leeftijdgenoten zonder die beperking. Waarschijnlijk zijn zij gevoeilger voor groepsdruk. Wat daarbij meespeelt is onder meer de angst door leeftijdgenoten te worden afgewezen, vermoeden deze onderzoekers.
Verschillende media waarschuwden begin vorig jaar met klem: jonge ouders moesten beslist niet met samen met hun baby in een bed slapen.
Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.
In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?
Wat als er ernstige problemen zijn in een gezin en het er voor een kind misschien niet veilig is? Hoe zorgen we dat deze kinderen toch zo 'thuis' mogelijk opgroeien? Over dit thema schrijft Nic Drion.