Home 2022
Laatste artikelen
Meten in de praktijk: voor wie eigenlijk?
Maak van routine outcome monitoring (ROM) het instrument zoals het ooit bedoeld was: een middel waarmee een behandelaar een interventie kan monitoren, betoogt Marc Noom. Dan wordt het net zo waardevol als een bloeddrukmeter voor een dokter.
(On)aanvaardbare termijn
De 'aanvaardbare termijn' waarbinnen een uit huis geplaatst kind terug kan naar zijn ouders (en daarna niet meer) heeft meer kwaad dan goed gedaan, betoogt Nic Drion. Hij pleit ervoor de term te schrappen uit de wet.
“Als kind niet brabbelt met een jaar moet de alarmbel afgaan”
GZ-psycholoog en bijna-klinisch psycholoog Iris Servatius-Oosterling is pionier op het gebied van autisme bij jonge kinderen. Haar wens is dat professionals meer oog hebben voor de signalen van een anders lopende ontwikkeling (mogelijk wijzend op autisme) in de baby- en peutertijd.
Hoe interpreteer je de SDQ?
Voor de interpretatie van de veelgebruikte Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) werd tot voor kort gebruikt gemaakt van verouderde, Britse normen. Nieuwe, Nederlandse normen maken een betere, nauwkeuriger interpretatie van de scores mogelijk. Wat is er veranderd en waarom?
De kracht van surfen
Golfsurfen lijkt een positieve uitwerking te hebben op het welzijn van kinderen met downsyndroom, autisme en/of ADHD, toont oriënterend onderzoek aan. Nodig is een aangepaste setting met veel aandacht voor veiligheid, structuur en voorspelbaarheid. En de inzet van enthousiaste vrijwilligers.
Intensieve traumatherapie op Bonaire
Intensieve traumatherapie gaat op Caribisch-Nederlands Bonaire anders in zijn werk dan in Europees Nederland, laat deze uitgebreide casus van een zeventienjarig meisje zien. Van behandelaren vergt het laveren tussen de 'wij'-cultuur op het eiland en de westerse 'ik'-cultuur.
Boek • Autisme en het voorspellende brein. Absoluut denken in een relatieve wereld
Klinisch pedagoog Peter Vermeulen is een internationale autoriteit op het gebied van autisme. Hij schreef er tal van boeken over, geeft lezingen en trainingen en staat bekend om zijn heldere manier...
Artikel | Op verhaal komen
Voor de behandeling van bijvoorbeeld traumagerelateerde klachten bestaan verschillende verhalenmethoden. Maar welke kies je? En op welk moment? De overeenkomsten en verschillen, geïllustreerd met twee casussen.
Interview met Ilse Wassenaar en Arianne Dobber | “Wij willen leerlingen graag diep in de leerkuil hebben”
Creatief en kritisch denken, plannen en reflecteren, samenwerken, maar ook: leren omgaan met falen. Juist dat leren kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het Denklab, een bijzondere plusklas op achttien scholen in Amsterdam.
Uit de praktijk | Een groot verdrietig jongetje
Samen met zijn vriendin en coach zit Kees groot en stoer aan tafel. Hij wordt soms te boos en wil nu wel eens weten wat er in zijn jeugd is gebeurd.