Drie fases in de behandeling worden beschreven. In de eerste leert de gezinstherapeut ouders/opvoeders integratieve opvoedingstechnieken (aan de hand van het in 2021 verschenen boekje Integratief opvoeden, strategieën voor de opvoeding van kinderen met gehechtheidstrauma). In de tweede fase geeft de gezinstherapeut psycho-educatie aan ouders en kind en leert hen zelfregulatievaardigheden. De EMDR-therapeut gaat in deze fase met pleegouders en kind werken aan gehechtheidsbevorderende en zelfregulatiebevorderende technieken. In de derde fase wordt gewerkt aan traumaverwerking middels EMDR. Op deze manier, praktijkgericht en theoretisch goed onderbouwd, kan een goede behandellijn vastgehouden worden – iets wat door de complexiteit van de problematiek van chronisch interpersoonlijk getraumatiseerde kinderen vaak moeilijk is. De sessies en bijbehorende interventies worden duidelijk beschreven, daarnaast zijn er praktische downloads.
Integratieve gehechtheidsbevorderende traumabehandeling voor kinderen
IGT-K Integratieve gehechtheidsbevorderende traumabehandeling voor kinderen, gebaseerd op Integrative Team Treatment for Attachment Trauma in Children van Debra Wesselman en anderen is nu vertaald en bewerkt voor de Nederlandse praktijk. Het boek beschrijft de methode IGT-K die kan worden ingezet bij chronisch getraumatiseerde kinderen bij wie niet direct met traumaverwerking kan worden begonnen, maar bij wie de aandacht eerst uit naar onderlinge relaties moet. Bij deze kinderen is vaak sprake van sterke vermijding, ontregeling en problemen in het (pleeg)gezin. De behandeling richt zich op PTSS-symptomen, gehechtheidsproblemen, gedragsproblemen en problemen in de emotieregulatie.
De afgelopen vijftien jaar heb ik veel scholing op het gebied van EMDR, trauma, hechting en stabilisatie gevolgd en vele boeken gelezen. Dit boek bracht tóch veel nieuws, bruikbaars en inspirerends. Met name als ik dacht aan een aantal pleegkinderen bij wie de behandeling niet goed genoeg van de grond kwam. Omdat ik niet door de vermijding heenkwam, of omdat (pleeg)ouders het niet meer volhielden. Als ik (en mijn team) de kennis gehad zou hebben uit dit boek, hadden we het wellicht anders en beter gedaan. Met name het faseren van de behandeling én gericht betrekken van de ouders op een manier waarop hechting wordt bevorderd, kan het verschil maken. We kunnen zo goed begrijpen dat trauma de oorzaak is van het gedrag en de klachten en dus willen en moeten we dat trauma behandelen. Maar in dit soort gevallen moet je eerst de bodem daarvoor leggen.
Hoewel voor het toepassen van IGT-K een uitgebreide opleiding nodig is voor meerdere behandelaren in een behandelteam, is het ook een heel waardevol boek voor EMDR-therapeuten én gezinstherapeuten die deze opleiding (nog) niet gevolgd hebben. Het boek biedt namelijk een schat aan praktische handvatten voor diagnostiek, psycho-educatie en behandelinterventies en hulpmiddelen gericht op ouders en kinderen. Deels afkomstig van andere auteurs, maar goed bij elkaar gebracht. En daarmee een mooi naslagwerk. (IN)