Stel, je ontvangt Lynn (14) en haar ouders voor het eerst in je spreekkamer en probeert je een beeld van de klachten te vormen. Je ontdekt dat Lynn bij haar geboorte, op basis van uiterlijke geslachtskenmerken, een jongen werd genoemd en ook een andere naam kreeg. Al van jongs af aan speelt Lynn het liefst met meisjes. Bij jongens vindt ze moeilijk aansluiting. Als ze zes is, vertelt Lynn haar ouders voor het eerst dat ze een meisje is en blijft dit herhalen. Haar vader benadrukt in die tijd regelmatig dat Lynn ‘een echte man is’, wat Lynn boos maakt. Op de turnclub krijgen haar ouders nogal eens vervelende vragen: is Lynn nu een jongen of een meisje? In groep 6 zegt Lynn tegen haar moeder dat ze geen jongenskleren meer voor haar hoeft te kopen. Twee jaar later krijgt Lynn voor het eerst verkering met een jongen uit haar klas. Klasgenoten schelden hen uit voor ‘homo’ en ‘mietje’. Als de puberteit begint, gaat Lynn steeds minder eten, in de hoop zo fysieke veranderingen uit te stellen. Haar ouders zijn bang dat ze een eetstoornis heeft. Op dagen dat Lynn gym heeft, is ze met moeite naar school te krijgen, wat geregeld in scheldpartijen uitmondt. Omdat de ruzies over school en eten steeds erger worden, verwijst de huisarts Lynn en haar ouders naar de jeugdhulp. Dat Lynn heeft besloten haar roepnaam in Lynn te veranderen, doet haar vader verdriet; ze was naar zijn overleden vader vernoemd. Maar hij ziet ook dat Lynn het fijner vindt zo, en dat het langzaam iets beter met haar gaat.
Genderdiverse jongeren in de jeugdhulp
Hoe vorm je je een beeld van de klachten die genderdiverse jongeren ervaren? Hoe maak je gender als thema bespreekbaar en hou je rekening met aspecten die aan genderdiversiteit gerelateerd zijn? ‘Mensen hebben niet door dat je genderdiversiteit niet altijd aan iemand kan zien.'
Lynn is een fictief persoon, maar de kans dat je iemand ontmoet met soortgelijke problematiek is niet denkbeeldig. Het aantal jongeren en volwassenen dat zich bij een genderteam meldt, is de laatste tijd sterk toegenomen (Kaltiala et al., 2020). Genderdiverse jongeren kampen vaker met psychische klachten en zoeken ook hulp in andere takken van de jeugdhulpverlening. Hoe vorm je je een beeld van de klachten die zij ervaren? Hoe maak je gender als thema bespreekbaar? En hou je daarbij ook rekening met aspecten die aan genderdiversiteit gerelateerd zijn? Dit artikel biedt inzicht in thema’s rond de inclusie van genderdiverse jongeren in de jeugdhulp en handvatten voor hulp aan jongeren met gendervragen. Auteurs Samuel Mulkens en Rick de Jager delen ook enkele persoonlijke ervaringen.
Psychische problemen zijn een groter risico voor