Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Luister Eens en MIND lanceren startpakket voor docenten: ‘Maak mentale gezondheid bespreekbaar in de klas’

Vanaf deze week kunnen docenten door het hele land gebruik maken van een uitgebreid startpakket om mentale gezondheid bespreekbaar te maken in hun klas. Dit zijn noodzakelijke handvatten voor docenten, nu mentale klachten en problemen onder jongeren zorgwekkende ontwikkelingen laten zien en het meer dan ooit de klasklokalen binnenkomt.
Foto door Kenny Eliason

Ontwikkeling mentale gezondheid jongeren

De mentale gezondheid van jongeren in Nederland staat steeds meer onder druk. Middelbare scholieren geven vaker aan dat ze mentale problemen hebben en de ervaren werkdruk op school neemt toe. Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer een op de zes jongeren tussen 12 en 25 jaar er serieus over nadenkt om een einde aan hun leven te maken. Ook blijken veel jongeren zich steeds eenzamer te voelen, een forse toename in vergelijking met voorgaande jaren. Toch is het vaak lastig om dit bespreekbaar te maken in de klas. Terwijl dit juist zo waardevol kan zijn, blijkt keer op keer. Het leidt tot meer begrip, en vaak tot minder schaamte, angst en eenzaamheid. Door het gesprek open te breken is het mogelijk om hardnekkige stigma’s rondom mentale klachten te verminderen.

De week van mentale gezondheid – #openup-week

Tijdens de zesde editie van de #openup-week van MIND, HUMAN en 3FM lanceert Luister Eens – een landelijke beweging die stigma’s rondom mentale klachten wil doorbreken – samen met partner MIND een uitgebreid startpakket voor docenten (middelbare school & MBO) om met laagdrempelige tools aan de slag te gaan om het gesprek over mentale klachten op een veilige manier te voeren in de klas. Docenten kunnen direct zelfstandig aan de slag met verschillende lesmaterialen, eerst een training of cursus volgen of de MIND Young Academy inschakelen. Zo delen bij de MIND Young Academy jongeren die zelf te maken hebben (gehad) met psychische problemen (‘peer educators’) hun ervaringen. Via deze persoonlijke verhalen maken zij verschillende onderwerpen op een laagdrempelige en interactieve manier bespreekbaar in de klas. MBO-docent docent Zohal onderstreept het belang van de inzet van ervaringsdeskundigen: ‘Door de vorm van de lessen kunnen studenten op een veilige manier iets over zichzelf delen. Omdat het gesprek in een groep wordt gevoerd krijgen de studenten het gevoel dat ze niet als enige moeilijkheden ondervinden met hun mentale gezondheid.’

Startpakket

Via luistereens.nl kan elke docent in Nederland voortaan binnen een paar minuten aan de slag. Docenten kunnen kiezen voor het kant-en-klare lespakket, de training (met collega’s) of de uitgebreide online cursus. Daarnaast is het mogelijk om de MIND Young Academy langs te laten komen op school.