Gehoord en gezien
Eén op de zeven jongeren heeft inmiddels last van depressieve gedachten en één op de drie ervaart prestatiedruk. Dat moet natuurlijk veranderen. Stichting MIND Us creëert samen met onder meer jongeren, beleidsmakers, ondernemers en wetenschappers een podium waar jongeren zich gezien en gehoord voelen. Door samenwerking tussen bestaande organisaties te bevorderen, (vernieuwende) initiatieven te stimuleren en de aandacht voor mentale gezondheid onder jongeren te vergroten.
Frederieke Vriends, directeur MIND Us: “Wij willen dat jongeren grip krijgen op hun mentale gezondheid, zich veerkrachtig ontwikkelen en hulp weten te vinden als dat nodig is. Daarom organiseren we met MIND Us themabezoeken zoals deze vandaag op het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag. We willen met deskundigen maar vooral ook met jongeren praten over zowel de positieve als negatieve invloed van sociale media op de mentale gezondheid van jongeren.”
Erevoorzitter van MIND Us, Hare Majesteit Koningin Máxima, was dinsdag 27 september ook aanwezig. Tijdens het bezoek liet zij zich informeren door wetenschappers en specialisten over de betekenis van sociale media voor jongeren en sprak zij met influencers en jongeren over hoe mentale gezondheid en social media voor hen samenhangen.
Positieve en negatieve invloeden
Zowel de positieve als negatieve invloeden van sociale media op de mentale gezondheid werden toegelicht. Ook de rol en verantwoordelijkheid van platforms om de mentale gezondheid van jongeren te bevorderen was onderwerp van gesprek en er werd dieper ingegaan op de bijdrage die influencers kunnen leveren in het doorbreken van taboes rondom mentale gezondheid.
Uit eerdere gesprekken die MIND Us hierover voerde met influencers bleek dat er veel behoefte is aan een betere begeleiding naar hulp en ondersteuning bij vragen. MIND Us ontwikkelde speciaal voor de influencers een hulproutekaart. Met deze hulproute kunnen zij volgers die bij hen aankloppen met mentale problemen naar de juiste plek doorverwijzen. Aan de hand van het type probleem en de leeftijd van de jongere kan een influencer zo gericht adviseren waar deze jongere op laagdrempelige wijze extra hulp kan vinden. Koningin Máxima overhandigde het eerste exemplaar aan de aanwezige influencers.
Meer informatie over MIND Us is te lezen op de website www.mindus.nl.