Inside Out 2 , het vervolg op Inside Out, is vanaf 17 juli in de bioscoop te zien. De film begint waar de vorige eindigde, de start van de pubertijd. Volgens mediapsycholoog Rebecca de Leeuw, die al onderzoek deed naar de originele film Inside Out, een cadeau voor de wereld.
De film in het kort
In het hoofd van Riley banjert een sloopcrew binnen die het controlepaneel vervangt en dan is daar, hopla, een nieuwe garde aan emoties. Onder meer Anxiety (Onzekerheid), Embarrassment (Verlegenheid) en Envy (Jaloezie) melden zich in het hoofdkwartier. In de film gaan we op zoek naar de uithoeken van Riley’s brein: haar gedachtestroom, haar sarcasme en de verste verte van het achterhoofd waar ongewenste herinneringen worden gedumpt op een enorme storthoop.
Wetenschappelijke onderbouwing
Rebecca de Leeuw: ‘In de pubertijd veranderen de hersenen waardoor het mogelijk is om abstract te denken. Je bent dan beter in staat om na te denken over hoe anderen jouw zien en dat gaat gepaard met complexere, zelfbewuste emoties. De film kan jonge kijkers helpen hun eigen gevoelens te begrijpen, terwijl ouders meer inzicht kunnen krijgen in de emoties van hun kinderen.’
De makers van de Inside Out-films hebben veel gesproken met Dacher Keltner, een Amerikaanse hoogleraar psychologie die veel onderzoek doet naar emoties.
‘Die hebben ze echt heel veel vragen gesteld over, hoe werkt het met emoties en waarom hebben we ze dan?’ , zegt mediapsycholoog Rebecca de Leeuw in het NOS Radio 1 Journaal. ‘Dat zie je helemaal terug in beide films. Je ziet wat er met Riley gebeurt als ze in de puberteit komt. Ze hebben heel mooi in beeld gebracht en concreet gemaakt hoe dat in haar hoofd werkt. Heel herkenbaar voor ouders en pubers zelf.’
Waarschuwende emoties
Alle zogenoemde ‘zelfbewuste emoties’ komen aan bod, zegt De Leeuw. ‘Die komen in de puberteit natuurlijk veel meer om de hoek kijken. Omdat je meer abstract kan denken, ben je ook meer in staat om te denken wat mensen van je vinden of over je denken.’
Beide Inside Out films laten heel goed zien dat we al deze emoties nodig hebben, vertelt de Leeuw. ‘De hoofdrolspeler, Joy, leert tijdens de originele film dat verdriet onmisbaar is en dat samenwerking tussen alle emoties van belang is.”, vertelt de Leeuw. In Inside Out 2 gaat Joy op een nieuw avontuur en doet ze nieuwe inzichten op ten aanzien van emoties. Met name in het westen ligt de focus heel erg op geluk en worden bepaalde emoties zoals verdriet of angst als ongewenst ervaren. Dit terwijl ze allemaal heel belangrijk zijn.’ Daarom kunnen we wat de Leeuw betreft beter spreken over ‘waarschuwende’ dan over ‘negatieve’ emoties.
‘Anxiety’ heeft bijvoorbeeld een belangrijke rol in deze film, zegt De Leeuw. ‘Wat ik goed vind aan de film is dat getoond wordt dat dat een goede emotie is, die je helpt en scherp houdt. Dat het je veel kan brengen als je dat hebt, maar dat het niet de bedoeling is dat het de boel overneemt, dat het te veel wordt.’
De timing voor deel twee is perfect, stelt de Leeuw. ‘Veel jongeren kampen met depressie- en angstklachten en psychologen spreken zelfs van The Anxious Generation.’ En hoewel een film niet alle problemen kan verhelpen, laat Inside Out 2 zien dat waarschuwende emoties er zijn om ons te helpen en biedt de film mensen de kans om hun zichzelf en anderen beter te begrijpen. De film helpt ons te omarmen wie we zijn.
Bron: Radboud Universiteit
MEER LEZEN OVER DIT ONDERWERP?