Dat hebben ze gezegd tegen de Kinderombudsman in een onderzoek naar pestervaringen van kinderen. De huidige aanpak tegen pesten is vooral gericht op scholen en dat is volgens de Kinderombudsman onvoldoende om pesten echt tegen te gaan. Pesten komt namelijk op meer plaatsen voor (in de buurt, online en op sportverenigingen) en dus is een brede aanpak op alle leefomgevingen van kinderen nodig. Het wordt tijd dat we door een integrale aanpak en goede samenwerking pesten echt tegen te gaan, concludeert de Kinderombudsman in het rapport ‘In eenzaamheid gepest’ dat vandaag verschijnt.
Waarom gepest en waar?
De meeste kinderen worden gepest vanwege hun uiterlijk, kleding of gedrag. Opvallend is dat bijna 1/3 van de kinderen wordt gepest om redenen die feitelijk discriminatie zijn. Voor meisjes en kinderen die zich als ‘anders’ definiëren is dit vooral vanwege hun seksuele gerichtheid en/of genderidentiteit. Voor jongens is dit vooral vanwege een handicap. Zorgelijk is ook dat ongeveer 15% van de gepeste kinderen hun leven een onvoldoende geeft. Dit zijn vooral kinderen die op meerdere plaatsen worden gepest en er met niemand over praten. Pesten gebeurt namelijk niet alleen op school, maar ook in de buurt, online, op de sportvereniging en zelfs thuis.
Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer: ‘Ik maak me zorgen over al die kinderen die hun leven een onvoldoende geven, omdat ze zich zo eenzaam voelen doordat ze gepest worden. Daar kunnen we wel degelijk iets aan doen. We moeten meer praten over pesten, pesten serieus nemen en meer ruimte en support geven aan kinderen om ze te laten zijn wie ze zijn.’
Onvoldoende actie en verantwoordelijkheid volwassenen
Juist praten over pesten is belangrijk, want alleen dan kan er hulp geboden worden. Ouders en leerkrachten zijn voor kinderen de belangrijkste mensen om naar toe te gaan als ze gepest worden. Maar zij kunnen het niet alleen oplossen. Kinderen worden namelijk ook in de buurt en online gepest. Daar is niet altijd een volwassene bij waar kinderen naar toe kunnen als ze gepest worden. In de beleving van kinderen doen volwassenen soms ook mee aan het pesten. Door het pesten onbelangrijker te maken of er grapjes over te maken.
Pesten vraagt om brede overall aanpak
De ideeën van kinderen sluiten aan bij eerder onderzoek[1] naar een effectieve aanpak tegen pesten: leerkrachten die pestgedrag corrigeren zorgen ervoor dat pesten afneemt en dat kinderen meer geneigd zijn de leerkracht te vertellen over