Neurowetenschapper Lisanne van Houtum en haar Leidse collega’s publiceerden erover in het internationale wetenschappelijke tijdschrift SCAN.
Onderzoek
Moeders en vaders kregen in een MRI-scanner (verzonnen) positieve, neutrale en negatieve sociale feedback te zien over karaktereigenschappen van hun kind, zoals ‘intelligent’, ‘chaotisch’ of ‘onbebrouwbaar’. De ouders verkeerden in de veronderstelling dat deze feedback afkomstig was van leden van de onderzoeksgroep, gebaseerd op observaties van hun kind tijdens een eerdere onderzoeksdag. Zelf hadden de ouders op een eerder moment al beoordeeld in hoeverre ze vonden dat deze eigenschappen van toepassing waren op hun kind. Daaruit leidden de onderzoekers af hoe rooskleurig het beeld van ouders was van hun kind.
Opmerkelijk
Uit het onderzoek van Van Houtum kwamen drie interessante resultaten naar voren. Ten eerste werd de stemming van ouders beter na het ontvangen van positieve feedback en slechter na het ontvangen van negatieve feedback over hun kind. Dat gebeurde vooral wanneer negatieve feedback niet strookte met hun eigen beeld van hun kind; zogenoemde ‘misplaatste kritiek’. Deze feedback activeerde hersengebieden die normaal gesproken geactiveerd worden wanneer iemand sociale feedback krijgt over zichzelf, waaronder de hersengebieden die betrokken zijn bij de verwerking van pijn en emoties en bij het begrijpen van de bedoelingen en emoties van anderen. Ten derde, wanneer ouders in het algemeen een rooskleuriger beeld hadden van hun kind, reageerden ze nog veel sterker op de feedback, zowel in positieve als negatieve zin. Ook werden bij deze ouders bepaalde hersengebieden sterker geactiveerd bij het ontvangen van specifiek negatieve feedback over het kind.
Willen sommige ouders het misschien té goed doen?
Promovenda Van Houtum is zelf zeer geïnteresseerd in de bevindingen die te maken hebben met de ‘roze bril’ van ouders. Het roept de vraag op of je het als ouder ook té goed kan willen doen. ‘De heftige emoties die worden opgeroepen bij sommige ouders wanneer zij kritiek over hun kind ontvangen kunnen ze bijvoorbeeld uiten door de kritiekgever te bekritiseren, of het kind zelf, of door het kind juist extreem veel complimenten te geven. Dat zou impact kunnen hebben op hoe het kind zichzelf ziet en op de eigenwaarde van het kind. Met name bij adolescenten die toch al een negatief zelfbeeld en lage eigenwaarde hebben, zoals adolescenten met depressieve klachten, zou zo’n ‘roze bril’ van ouders dus juist negatief uit kunnen werken. Bij opvoedinterventies zou de bewustwording van ouders van hun eigen percepties en reacties op feedback over het kind wellicht een belangrijke pijler kunnen zijn.’
Bron: universiteitleiden.nl
Gerelateerde informatie
- COMET Zelfbeeldtraining voor kinderen en jongeren – Werken aan je zelfbeeld, Marije Kuin, Paulien Peter
- E-learning: COMET voor negatief zelfbeeld bij kinderen, Marije Kuin
- Je bibbers de baas Faalangsttraining voor kinderen, Marianne van der Zalm-Grisnich
- Eerste hulp bij faalangst – faalangsttraining voor jongeren van 10 tot 18 jaar, Petra Lahr, Daphne Rijkée