De komende tijd gaan de instellingen aan de slag met handvatten voor leraren om kinderen en jongeren te ondersteunen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inzet op herstel van perspectief gaat om maatwerk, vinden de instellingen. Uit analyses blijkt dat de gevolgen van corona ongelijk verdeeld zijn over de maatschappij. Bestaande verschillen worden zichtbaarder en sommige verschillen komen nu pas aan de oppervlakte. Dat vraagt om overwogen keuzes die juist het verschil kunnen voor specifieke groepen. Hierbij bieden de organisaties graag ondersteuning.
Er is een bredere groep organisaties en partijen rondom de school die ingezet kunnen worden. Vanuit hun expertise en kennis van het jeugdveld, willen de instituten scholen helpen de juiste partners te betrekken. Denk hierbij aan samenwerkingspartners zoals wijkteams, jeugdgezondheidszorg, jeugdhulp en jongerenwerk. Juist door te investeren in de relatie tussen samenwerkingspartners en scholen, bouw je ook voor de langere termijn aan een ondersteunende structuur voor kinderen en jongeren.
OCW publiceerde vorige week een stappenplan schoolanalyse, als handreiking voor scholen. De organisaties willen aansluitend daarop met een praktische werkwijzer komen die scholen kunnen gebruiken om volgend op de analyse, de stap naar hun aanpak te maken. Vanuit deze visie gaan de instellingen meedenken over de menukaart met effectieve interventies en over hoe scholen interventies effectief en duurzaam kunnen inzetten.
Bron: Trimbos-instituut
Gerelateerde informatie
- Jeugdhulp in tijden van corona – ervaringen tijdens de eerste golf (KAP/artikel)
- Samenwerking tussen onderwijs en jeughulpverlening hapert (KAP/artikel)
- Doelgericht werken in wijkteams laat nog te wensen over (KAP/artikel)
- In Buitenhof aandacht voor de ggz en bredere jeugdhulpverlening (KAP/nieuws)
- Verband tussen vriendschap en veerkracht (KAP/nieuws)
- Steeds meer jeugd in de knel (KAP/nieuws)
- Sociaal-emotionale vaardigheidstrainingen voor kinderen kunnen effectiever (Testweb/nieuws)
Boeken
- Handboek sociaal-emotionele vaardigheden, Evert Scholte, Jan van der Ploeg
- Pedagogische adviezen voor speciale kinderen, Trix van Huystee, Ron van Deth
- Eenzaamheid bij jeugdigen, Jan van der Ploeg
Testmaterialen
Protocollen
- Behandeling van angststoornissen, Susan Bögels
- DGt voor jongeren met emotieregulatiestoornissen, Rosanne de Bruin, Agaath Koudstaal, Nicole Muller
- Cognitieve gedragstherapie bij jongeren met een eetstoornis, Renée Beer
- Integrale hulpverlening aan ouders met psychiatrische en/of verslavingsproblemen en hun kinderen, Lies Wenselaar
- Cognitieve gedragstherapie bij (lvb-) jongeren met obesitas. Leonie van Ginkel, Sjoukje Adema
- Slaaptraining voor jongeren op basis van CGT en motiverende gespreksvoering, Marije Kuin, Bianca BoyerNaar alle protocollen >