Het is een beweging ontstaan met en vanuit de jongeren doelgroep in de vorm van een online- en offline foto-expositie, reizend door verschillende steden in Nederland. Hier delen jonge talentvolle beeldmakers inspirerende verhalen over verschillende thema’s binnen hun leefwereld. Onderwerpen zoals body positivity, mentale gezondheid, kwetsbaarheid en verbinding spelen hierin de hoofdrol. De opening van THE KIND EFFECT-expositie vindt plaats op 21 mei in The Student Hotel Amsterdam City in Amsterdam en is tot 18 juni te bezoeken. De expositie is daarna te bezoeken in onder andere Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Maastricht en Den Haag.
Jongeren hebben zich het afgelopen jaar ongelukkiger gevoeld dan vóór de corona-crisis, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Zestig procent van de jongeren geeft aan zich af en toe eenzaam te voelen, drieëntwintig procent zegt zich bijna altijd eenzaam te voelen. Het delen van positiviteit en samen bespreken van gevoelige thema’s binnen de leefwereld van jongeren helpt negatieve gevoelens tegen te gaan. Met die gedachte in het achterhoofd is Kind Follows Kind foundation gestart met een landelijke foto-expositie genaamd THE KIND EFFECT: een beweging ontstaan met en vanuit de jongeren doelgroep. De expositie deelt positieve verhalen vanuit jongeren hun leefwereld en maakt deze onderwerpen bespreekbaar.
Een missie tegen verdeeldheid
Met THE KIND EFFECT wil Kind Follows Kind foundation door het delen van positieve verhalen een tegengeluid bieden voor verdeeldheid. Het start met de online en fysieke foto-expositie THE KIND EFFECT vanwege de missie om meer verbinding te zoeken, naar elkaar te luisteren, voor elkaar klaar staan en open te staan voor de mooie momenten en mensen om ons heen. Een initiatief waar Julie Loyson (KPMG) zich direct in vond. “Hoe mooi is het dat jongeren via eigen gemaakt werk hun belevingswereld delen. En daarmee een inspiratie zijn voor anderen. De persoonlijke verhalen en beelden bieden nieuwe inzichten die bijdragen aan meer perspectief en groei voor iedereen in de samenleving”, vertelt Julie Loyson, Sustainability consultant van adviesbedrijf en hoofdsponsor KPMG.
THE KIND EFFECT
Exposanten meldden zich aan voor THE KIND EFFECT door een positief geladen beeld met een bijbehorend verhaal in te sturen. Een panel van vakfotografen en andere experts waaronder beeldredacteur(en) en een executive producer op het gebied van marketing & reclame, beoordeelden de werken op basis van het verhaal en de kwaliteit van het beeld. Van alle inzendingen zijn de beste vijftig werken geselecteerd voor tentoonstelling tijdens de fysieke