Het is soms moeilijk voor pleegkinderen een veilige hechtingsrelatie op te bouwen door traumatische ervaringen. Dit kan weer leiden tot gedragsproblemen, wat opvoedstress bij de pleegouders kan veroorzaken en pleegzorgplaatsingen afgebroken worden.
Mind-mindedness
Konijn onderzocht de inzet van mind-mindedness. Het vermogen om zich mentaal te verplaatsen in het pleegkind, en zijn gevoelens, emoties, wensen en verlangen te begrijpen. Mind-mindedness helpt om de negatieve spiraal waar pleegouders vaak in terecht komen bij ernstige problemen met hun pleegkinderen. Het levert minder gedragsproblemen en meer prosociaal gedrag bij het pleegkind. Ook herkenden de pleegouders die de vaardigheid mind-mindedness beheersen sneller symptomen van trauma.
Training Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Vervolgens werd de training Zorgen voor getraumatiseerde kinderen onderzocht. Deze training vergroot de kennis van pleegouders over de gevolgen van trauma en hun mind-mindedness. De gedragsproblemen van de pleegkinderen namen na de training van de pleegouders niet af, maar hun traumasymptomen verminderden wel.
De toename van kennis over trauma bij pleeghouders en de competentie om traumasymptomen te herkennen kunnen helpen om de negatieve cirkel van traumatische stress bij pleegkinderen te doorbreken. Dat geldt ook voor gezinshuisouders en andere professionele opvoeders. De training Zorgen voor getraumatiseerde kinderen gecombineerd met interventies gericht op gehechtheid en gedragsproblemen, verkleint het risico op voortijdige beëindiging van pleegzorgplaatsingen.
Proefschrift Carolien Konijn >
Bron: Nji.nl
Gerelateerde informatie
- Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders. Handleiding voor trainers + Werkboek voor deelnemers, Leony Coppens, Carina van Kregten
- Integratief opvoeden – Strategieën voor de opvoeding van kinderen met gehechtheidstrauma, Ned. bewerking Nathalie Schlattmann, Mara van der Hoeven, Irma Hein
- Modified Interaction Guidance (MIG): interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid en trauma, Nelleke van der Boon, Hedwig van Bakel
- Training in affectieve en interpersoonlijke Regulatievaardigheden voor meervoudig getraumatiseerde Adolescenten – Protocol TRAP, Kristel Bijen, Rik Knipschild, Harmien Koopmans, Els Kors, Karien Kroeze, Doenja van Leeuwarden, Omar Gudino, Marylene Cloitre