MYMIND, MINDFULNESS VOOR KINDEREN EN JONGEREN MET ADHD EN HUN OUDERS, TRAINERSHANDLEIDING
Het mooie van de aanpak is dat je samen met ouders en kinderen aan de slag gaat. Ik zou zelf ook een plek geven aan broers en zussen, omdat ook zij vaak hun aandeel hebben in de drukte en ook veel baat kunnen hebben bij de training, maar misschien is dat iets voor een volgende versie. Samen ga je meer rust brengen in de te hectische wereld van het gezin en dat doe je middels allerlei heel duidelijk omschreven oefeningen. Die oefeningen zijn mooi geïllustreerd. Het spreekt me heel erg aan dat je met ouders stilstaat bij hun eigen manieren van handelen en hoe zij kunnen leren om minder snel en heftig te reageren. En dat je dat ook met de kinderen doet. Je lichaam als alarmsysteem komt voorbij, je leert een rustige plek in jezelf vinden en daar gebruik van maken, rust nemen als je stress ervaart et cetera. Het zijn allemaal mooie technieken die echt van meerwaarde zijn voor de reeds bestaande gedragstherapeutische trainingen. Steeds weer lees je dat het belangrijk is om tijd te nemen en dat is fijn. Tijd voor jezelf als trainer om de sessie voor te bereiden en ook te evalueren, tijd om te kijken naar jezelf. Zeker in onze ‘minuten-tel-tijd’ is dat een waardevolle boodschap. Mindfulness als levensfilosofie om je meer te richten op het leven in het hier en nu.