Vangnetten zoals school en werk vallen weg, wat druk geeft op de gezinnen. De corona-crisis kan vergeleken worden met bijvoorbeeld de kerstvakantie. Er is weinig afleiding en gezinsleden zijn erg op elkaar aangewezen.
Veilig Thuis krijgt op dit moment vooral vragen van hulpverleners die normaal gesproken bij families thuiskomen, maar nu alles telefonisch moeten doen. Hulpverleners moeten de gezinnen telefonisch tips geven als de spanning thuis toeneemt. En volgens de richtlijnen alleen langs gaan als de situatie urgent is. Dit terwijl het soms zeer lastig is om op afstand hulp te bieden.
Kindertelefoon
Sinds het uitbreken van de coronacrisis leggen kinderen veel vaker contact met deze hulplijn. Kinderen hebben zorgen over dierbaren en school, maar ook over een verslechterende thuissituatie. Op normale dagen ontvang De Kindertelefoon al 1.000 gesprekken per dag. Dat liep vorige week al op naar 1.500 per dag.
Melding
Na een melding neemt vaak eerst het wijkteam een kijkje. Bij een acuut onveilige situatie in een gezin gaat direct iemand van Veilig Thuis kijken. Het is voor hulpverleners erg puzzelen nu met het werken op afstand, om te zien wat wel en niet kan. Bereikbaarheid op welke manier dan ook via telefoon, e-mail, whatsapp, social media is belangrijk nu er niet meer direct wordt langsgegaan bij een gezin.
Bron: Zorgvisie.nl, Zorgwelzijn.nl
Gerelateerde informatie
- Vakinformatie kindermishandeling met onder meer Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling van Marike van Gemert