‘Straatwijzer’: laagdrempelige kennis voor LVB-jongeren | Jonge vluchtelingen helpen op cultuursensitieve wijze | ‘SO- en SBO-leerlingen kunnen van elkaar leren’ | Wat helpt leerling met internaliserende problemen?
In dit nummer van Kind en Adolescent Praktijk besteden verschillende auteurs aandacht aan werkzame factoren in de behandeling die niets te maken hebben met aard van de specifieke interventie.
'Straatwijzer' is een digitale psycho-educatiemodule voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en bijkomende psychiatrische stoornissen, en voor hun ouders. Dankzij onder meer strips, filmpjes en audio zorgt Straatwijzer voor een significante kennisverbetering, blijkt uit studie. Maar er valt mogelijk ook nog wat te verbeteren.
In onze polikliniek zijn we aan het nadenken wat wijsheid is. We willen graag zo veel mogelijk informatie vergaren om goed onderzoek te kunnen doen. Alleen, hoe verkrijg je die gegevens als je werkt met mensen die de wereld niet goed begrijpen?
Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's) lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van psychische problematiek. Over de beste benadering van deze problematiek is nog veel onduidelijk. Aan de hand van een casus bespreken we hoe we cultuursensitief kunnen werken met een AMV die last heeft van traumagerelateerde klachten.
Evidencebased werken, doen wat werkt… Het klinkt zo logisch. Toch is het in de praktijk nog een hele klus. Marca Geeraets en Harrie van Leeuwen schrijven over de uitdagingen die behandelaren (en organisaties) hierbij tegenkomen.
Leerlingen met internaliserende problemen vallen vaak niet op in de klas. Ook praten ze niet graag over hun problemen. Voor professionals in het onderwijs is onduidelijk hoe zij deze leerlingen kunnen ondersteunen. Een literatuurstudie laat zien wat leerlingen hierover zelf te zeggen hebben. Dat levert een handreiking op met acht tips.
Best verwarrend: Nederland kent scholen voor speciaal onderwijs (so) en scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Over het verschil én een experiment waarbij de twee samengaan, praten we met Margreet Schans en Elsa Zemering. Beiden werken op de combinatieschool S(B)O De Delta/Prof. W.J. Bladergroenschool in Appingedam.
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.
In deze rubriek laat de redactie van Kind en Adolescent Praktijk een promovendus aan het woord om te vertellen over zijn of haar onderzoek.
Wat als er ernstige problemen zijn in een gezin en het er voor een kind misschien niet veilig is? Hoe zorgen we dat deze kinderen toch zo 'thuis' mogelijk opgroeien? Over dit thema schrijft Nic Drion.
In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten? En: is nader onderzoek gewenst?
Beter worden in je vak. Systematische zelfreflectie voor professionals in de GGZ | Een verrassende verjaardag. Dierenverhalen voor cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen.
Over de effectiviteit van traumabehandeling bij vluchtelingenkinderen is nog te weinig bekend. KIEM is een onderzoeksproject van Stichting Centrum '45 naar de effectiviteit van KIDNET EMDR en vergelijkt deze met een wachtlijstconditie.