Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Met vrienden angst en depressie op de basisschool te lijf

Op Amsterdamse basisscholen wordt al jaren gewerkt met een van oorsprong Australisch programma voor kinderen die verhoogde angst- of depressieve klachten hebben. En met succes. Op langere termijn hebben de kinderen die eraan meedoen niet meer klachten dan ‘gewone’ kinderen.

Sinds 2007 wordt op Amsterdamse basisscholen een geïndiceerd preventieprogramma uitgevoerd voor kinderen uit groep zeven en acht met verhoogde angst- of depressieve klachten. Het gaat hierbij om de Nederlandse versie van ‘VRIENDEN voor het Leven’ (Utens e.a., 2006), een van oorsprong Australisch programma gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Voor het eerst is dit programma nu onderzocht in een setting waarin het al enkele jaren in de praktijk wordt uitgevoerd. Ook in het buitenland is dit niet eerder gedaan. Toch is het van belang, omdat een programma in de praktijk vaak anders wordt uitgevoerd dan onder de strikte voorwaarden die bij academisch wetenschappelijk onderzoek worden gehanteerd. Daarom hebben de GGD Amsterdam, het VUmc en de Vrije Universiteit Amsterdam een onderzoek opgezet waarbij de preventiewerkers expliciet werd gevraagd het programma uit te voeren zoals ze in de praktijk gewend zijn.

Multi-inzetbaar programma

Angststoornissen komen vaak voor bij kinderen (Cartwright-Hatton e.a., 2006). En hoewel depressie minder vaak voorkomt bij basisschoolkinderen, neemt de prevalentie ervan toe vanaf de puberleeftijd (Birmaher e.a., 2002). Naast het feit dat angst en depressie een zware belasting zijn voor kinderen, voorspellen ze ook minder goede uitkomsten later in hun leven, zoals een slechtere (school)carrière, en meer kans op angst, depressie en andere psychische aandoeningen, verslaving en suïcide (Birmaher e.a, 2002; Woodward e.a., 2001).

Amsterdamse basisscholen staan in de rij voor australisch programma

Een interventie waarmee angst en depressie bij kinderen kan worden voorkomen, is het preventieve programma ‘VRIENDEN voor het Leven’ (Barrett, 2004). Het is inzetbaar als universeel preventieprogramma voor alle kinderen, ongeacht of ze gevoelens van angst of somberheid hebben. Maar het werkt ook als selectief preventieprogramma, voor groepen kinderen die meer risico hebben op angst of depressie, bijvoorbeeld vluchtelingen. Of als geïndiceerd preventieprogramma, voor kinderen die al regelmatig of intense gevoelens van angst of somberheid hebben. Daarnaast kan het worden ingezet als behandelprogramma voor kinderen die een klinische angststoornis hebben. Het programma bestaat uit tien bijeenkomsten, twee terugkombijeenkomsten (één en drie maanden na afloop van de reguliere bijeenkomsten) en twee ouderbijeenkomsten gedurende het programma (tabel 1).

Tabel 1. Leerdoelen en inhoud van de bijeenkomsten.

Sessie 1

Kennismaken en uitleg over het programma
Groepsregels vaststellen
Kennismaken met het aanpakken van moeilijke situaties

Sessie 2

Herkennen gevoelens door gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal
De relatie tussen gedachten, gevoelens en gedrag

Sessie 3

V = Voel gevoelens. Herkennen van lichamelijke gevoelens

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in