Het jeugdbeleid stoelt op twee pijlers. Enerzijds is dat preventie van problemen in opgroeien en opvoeden, anderzijds snel effectieve hulp bieden om erger te voorkomen en het beroep op zware zorg te verminderen. Maar welke mogelijkheden hebben wijkteams, werkers in de jeugdgezondheidszorg en scholen als ze beginnende psychische problemen signaleren? Weten we wat helpt om te zorgen dat die klachten niet verergeren?
Voor depressieve jongeren bestaat een combinatie van online- en face-to-facecontact met de therapeut. Maar werkt deze ‘blended vorm’ wel bij jongeren met ernstige depressie? Hoe gebruiken en beoordelen jongeren deze combinatie eigenlijk? Over welk deel zijn ze het meest tevreden? Een ding staat vast: de therapeut is een belangrijke schakel.
In deze rubriek buigt Else de Haan zich over wetenschappelijke publicaties die van betekenis zijn voor de praktijk. Hoe is het onderzoek uitgevoerd en wat zeggen de resultaten. En: is nader onderzoek gewenst?
Juist in het speciaal onderwijs kunnen kinderen sterk profiteren van betrokken ouders. Alleen al door het onderwerp op de agenda te zetten en er met elkaar over te praten, blijkt de betrokkenheid van ouders toe te nemen. Niet alleen kinderen, maar ook ouders waarderen dat.
Er staan dranghekken bij de uitgang van het station. Overal liggen plastic bekertjes.
In de rubriek Frictie geven wisselende auteurs hun visie op een onderwerp dat discussie oproept, of kijken zij kritisch naar een misverstand of dilemma waar professionals in hun werk tegenaan lopen.
Margrite Kalverboer is sinds april 2016 Kinderombudsman, al noemt ze zichzelf liever Kinderombudsvrouw, zoals kinderen in het Jeugdjournaal voorstelden. Daarnaast is ze bijzonder hoogleraar pedagogiek en vreemdelingenrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Op Amsterdamse basisscholen wordt al jaren gewerkt met een van oorsprong Australisch programma voor kinderen die verhoogde angst- of depressieve klachten hebben. En met succes. Op langere termijn hebben de kinderen die eraan meedoen niet meer klachten dan ‘gewone’ kinderen.
In de rubriek Geregeld leggen wij het vergrootglas op wet- en regelgeving. Mr. Alice Broersma verheldert onderwerpen die voor niet-juristen soms taaie kost zijn, of bespreekt juridische thema’s die actueel zijn in ons werkveld.
In het onderwijs worden ze wel eens moe van al dat onderzoek. Toch is het belangrijk dat theorie en praktijk elkaar ook in het onderwijs blijven vinden. Hoe maak je van wetenschappelijk onderzoek in een praktijksetting een succes? Het geheim is veel tijd investeren in een positieve werkrelatie. Dan gaan ook de kinderen het leuk vinden om mee te doen.
Tussen de regels van de literatuur is een schat aan psychologisch inzicht te vinden. In deze rubriek doet Frits Boer voor u verslag van zijn speurtochten.
In deze rubriek komt een promovendus aan het woord.
Acceptance and commitment therapy (ACT) is, samen met onder andere ‘Mindfulness’ een derde generatie gedragstherapie. De eerste generatie gedragstherapie bestaat uit de klassieke gedragstherapie, de tweede generatie uit alle vormen van gedragstherapie waaraan cognitieve elementen zijn toegevoegd. Alle generaties gedragstherapie hebben gemeenschappelijk dat de methodes goed zijn beschreven, zodat ze goed kunnen worden onderzocht.