Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Dramatherapie verbetert psychische gezondheid bij kinderen en adolescenten

Dramatherapie blijkt een krachtige therapievorm die bijdraagt aan de psychische gezondheid van kinderen en adolescenten. Uit recent onderzoek van de vakgroep Klinische Psychologie van de Open Universiteit blijkt dat dramatherapie psychosociale problemen bij kinderen en adolescenten aanzienlijk kan verminderen. Door gebruik te maken van creatieve en speelse methoden, kunnen kinderen op een veilige manier hun emoties verkennen en nieuw gedrag oefenen.
Foto: Kyle Head

Drama wordt al sinds de 18e eeuw als therapievorm gebruikt. Ziekenhuizen voor geestelijke gezondheidszorg gebruikten het als een manier voor patiënten om hun eigen psychoses te onderzoeken door hun eigen toneelstukken te ontwikkelen. Men realiseerde zich dat drama mensen in staat stelde levenservaringen, geestelijke gezondheidsproblemen en diepgewortelde trauma’s te onderzoeken die zij te pijnlijk of moeilijk vonden om te verwoorden. Inmiddels is gebleken dat het een effectieve hulpbehandeling kan zijn voor mensen die lijden aan aandoeningen zoals angst, depressie, schizofrenie, eetstoornissen, bipolaire stoornis, borderline persoonlijkheidsstoornis en posttraumatische stressstoornis.

De effectiviteit van dramatherapie

Uit een analyse van tien onderzoeken blijkt dat dramatherapie verschillende psychische klachten ook bij kinderen en adolescenten kan verminderen. Het verbetert depressieve klachten, angst- en stressklachten, aandachtsproblemen en agressief gedrag. Bovendien bevordert dramatherapie assertiviteit, positieve gevoelens en sociaal functioneren, wat indirect leidt tot betere schoolprestaties. Zo laat het veelbelovende resultaten zien voor diverse bevolkingsgroepen, waaronder kinderen met ontwikkelings- en cognitieve stoornissen (Feniger, 2020). Specifiek onderzoek toont aan dat dramatherapie angst vermindert bij kleuters en voorschoolse kinderen met kanker (Ilievova, Zitný & Karabová, 2015), evenals bij sociaal angstige kinderen na een groepsbehandeling dramatherapie (Anari, Ddadsetan & Sedghpour, 2009). Daarnaast vermindert het depressieve symptomen bij adolescente meisjes die seksueel misbruik hebben meegemaakt (Avinger & Jones, 2007).

Wat is dramatherapie? 

Dramatherapie is niet hetzelfde als een reguliere dramales. Dramatherapeuten zijn speciaal opgeleid om cliënten door verschillende activiteiten te begeleiden, waardoor ze problemen kunnen onderzoeken waarmee ze moeilijk kunnen omgaan via traditionele therapeutische routes. Het biedt cliënten een veilige ruimte om eventuele moeilijke gedachten, gevoelens en ervaringen waar ze doorheen gaan te onderzoeken en te verwerken, zonder afhankelijk te zijn van verbale communicatie.

Dramatherapie in het onderwijs

Dramatherapie wordt steeds vaker binnen het (speciaal) onderwijs ingezet. In een systematische review werden negen onderzoeken geanalyseerd op de effecten van dramalessen op de mentale gezondheid van kinderen (6-12 jaar) en adolescenten (13-18 jaar). De studies tonen positieve effecten op gedrag, mentale welbevinden en sociale omgang, waaronder verbeteringen in zelfbeeld en sociale vaardigheden (Joronen, Rankin & Astedt-Kurki, 2008). Er zijn aanwijzingen dat dramatherapie een preventieve functie kan vervullen voor leerlingen die het risico lopen gedrags- of emotionele problemen te ontwikkelen (McArdle et al., 2002).

Verbetering van spraak- en taalontwikkeling

Dramatherapie heeft ook een positieve invloed op de spraak- en taalontwikkeling. Onderzoek toont aan dat tweetalige studenten na dramatherapie betere taalvaardigheden hebben, met langere en snellere uitingen (Rajabi, Nemati & Narimani,

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in