Communicatiewetenschapper Rebecca de Leeuw onderzocht aan de hand van de animatiefilm Inside Out de betekenis van een goed verhaal voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. ‘Films kunnen de sociale intelligentie vergroten.’
Kinderen zijn gek op films. Maar kunnen verhalen in films meer betekenen dan alleen plezier? Dr. Rebecca de Leeuw, onderzoeker en universitair docent Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit, onderzocht het aan de hand van de populaire animatiefilm Inside Out. Het idee voor dit onderzoek kwam bij haar op door de gesprekken die ze met haar kinderen had over de films die ze hadden gezien. Ze vond het opvallend hoe diepgaand deze gesprekken waren. Ze gingen bijvoorbeeld over de morele beweegredenen die een personage kan hebben, of over wie nu eigenlijk de held is in het verhaal. Daar wilde ze onderzoek naar doen. ‘Van educatieve programma’s weten we dat ze verrijkend kunnen zijn voor kinderen en jongeren. Ook van verhalen uit boeken steken ze iets op. Maar hoe zit het met verhalen in films? Uit onderzoek onder volwassenen is al wel bekend dat films betekenisvol kunnen zijn. Ze kunnen de mooie kanten van mensen laten zien. En films kunnen soms tot nieuwe inzichten leiden.’
Inside Out maakt emoties voor de kijker superconcreet
Om te onderzoeken of dit voor kinderen en jongeren ook zo is, liet ze – samen met haar collega’s – ruim zestig kinderen en jongeren tussen de vier en vijftien jaar naar de populaire Disney-Pixarfilm Inside Out (Binnenstebuiten) kijken. Daarna werden de kinderen en jongeren geïnterviewd.
Waarom deze film?
‘We wisten uit onderzoek dat films die volwassenen als betekenisvol ervaren vaak prijzen winnen. Ook Inside Out is zo’n prijswinnende film, en is bovendien erg geliefd bij het publiek. De animatiefilm speelt zich af in het hoofd van een meisje, Riley. Daar wonen haar emoties, onder wie Plezier en Verdriet. In het verhaal ontdekt Plezier het belang van Verdriet. Ook zit er een heldendaad in, waarbij Riley’s denkbeeldige vriendje, Bing Bong, zich opoffert om Plezier te helpen. Uit het veld van de positieve mediapsychologie is bekend dat thema’s als verbondenheid en liefde voor anderen vaak terugkomen in films die als betekenisvol worden ervaren. In Inside Out komen deze thema’s volop aan bod. Vooral de scène waarin Bing Bong zich opoffert om Plezier te helpen – in de film gaat hij ook echt dood – vonden we interessant om aan de kinderen voor