De Mentaal Kapitaal literatuurstudies zijn uitgevoerd door Margot Peeters, Marloes Kleinjan, Suzan Doornwaard, Maud Leijerzapf, Judith de Haas en Armaghan Efat. Daarnaast hielden ze in vier Utrechtse Jeugdregio’s interviews met leraren, ouders, zorgprofessionals, leerplichtambtenaren en jongeren zelf.
Aanbevelingen om stress en prestatiedruk te verminderen
- Verlaag de focus op cijfers en normeringen en de druk door schoolwerk
- Herwaardering van onderwijsniveaus en vaardigheden
- Professionalisering van mentorschap en pedagogische kennis leerkrachten
- Investeer in mentaal kapitaal en een veilig schoolklimaat
- Bied (toekomst)perspectief
- Versterk de samenwerking om een doorgaande leerontwikkeling mogelijk te maken
Voor de uitgebreide conclusie en aanbevelingen, zie het Rapport Reginale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal Deelonderzoek 1 >
Bron: uu.nl
Gerelateerde informatie
- ‘We hebben leerkrachten nodig die zacht zijn en niet oordelen’ (KAP/artikel)
- Naar de middelbare school als je ASS hebt (KAP/artikel)
- Versterk de persoonsvorming van leerkrachten (KAP/artikel)
- ADHD in de klas: help leerkracht met korte training op maat (KAP/artikel)
- Wat helpt leerlingen met internaliserende problemen op school? (KAP/artikel)
Online nieuws – Aanpak mentaal welbevinden aan laten sluiten bij ondersteuningsstructuur binnen de school
Boeken
- Stress bij kinderen, Jan van der Ploeg
- Eerste hulp bij faalangst, Faalangststraining voor jongeren van 10 tot 18 jaar, Petra Lahr, Daphne Rijkée
- Help! Mijn kind heeft faalangst, Herberd Prinsen
- Handboek sociaal-emotionele vaardigheden, Evert Scholte, Jan van der Ploeg
- Pedagogische adviezen voor speciale kinderen, Trix van Huystee, Ron van Deth
- Eenzaamheid bij jeugdigen, Jan van der Ploeg
Testmaterialen
Protocollen
- Behandeling van angststoornissen, Susan Bögels
- DGt voor jongeren met emotieregulatiestoornissen, Rosanne de Bruin, Agaath Koudstaal, Nicole Muller
- Cognitieve gedragstherapie bij jongeren met een eetstoornis, Renée Beer
- Integrale hulpverlening aan ouders met psychiatrische en/of verslavingsproblemen en hun kinderen, Lies Wenselaar
- Cognitieve gedragstherapie bij (lvb-) jongeren met obesitas. Leonie van Ginkel, Sjoukje Adema
- Slaaptraining voor jongeren op basis van CGT en motiverende gespreksvoering, Marije Kuin, Bianca BoyerNaar alle protocollen >