Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Integraal werken aan welbevinden op school: de inzichten uit onderzoek op een rij

Kinderen en jongeren ontwikkelen zich het beste als het goed met ze gaat. Als ze zichzelf kunnen zijn en gezond en veilig opgroeien in een kansrijke omgeving. Kortom: als zij een hoge mate van welbevinden ervaren. Leren lukt het beste als je je goed voelt, en omgekeerd helpt goed onderwijs leerlingen en studenten om beter in hun vel te zitten. School moet dus een veilige omgeving zijn, die naast leerprestaties een goed welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling vooropstelt. Professionals in onderwijs, zorg en beleid werken samen aan welbevinden vanuit een duurzame, gedeelde visie. Waarom is die integrale werkwijze zo belangrijk? En waarom werkt dat beter dan kiezen voor losse acties en oplossingen?
Foto door Gaelle Marcel

In een nieuw uitlegdocument staan de inzichten uit onderzoek die antwoorden geven op deze vragen op een rij. Je leest hierin wat we precies verstaan onder integraal werken in het onderwijs, en hoe scholen zelf op een succesvolle, bewezen effectieve manier aan de slag kunnen.

De belangrijkste inzichten op een rij

Verschillende internationale onderzoeken beschrijven hoe een integrale aanpak voor welbevinden op school eruit zou moeten zien. De belangrijkste ideeën en inzichten uit die onderzoeken staan op een rij in Integraal werken aan welbevinden in het onderwijs, aan de hand van onderwerpen die belangrijk zijn bij integraal werken.

Denk aan vraagstukken als:

  • Wat is belangrijk bij het ontwikkelen van beleid rondom welbevinden?
  • Wat is het belang van aandacht voor groepsdynamiek en het betrekken van ouders?
  • Hoe besteed je structureel aandacht aan welbevinden in lessen?

Deze uitleg is bedoeld voor professionals in het onderwijs die zich willen verdiepen in de (wetenschappelijke) theorie achter werken aan welbevinden op school. Denk aan Gezonde School-adviseurs, schoolpsychologen en leden uit ondersteuningsteams.

Aan de slag

Wil je na het lezen van de theorie in de echte wereld aan de slag met welbevinden, samen met andere professionals in onderwijs, zorg of beleid? De kennis en praktische tools van Welbevinden op School helpen je snel op weg om vanuit een duurzame, gezamenlijke visie te werken aan welbevinden.

Kennispartner van Gezonde School

Welbevinden op School is kennispartner van Gezonde School. Gezonde School brengt de kennis van Welbevinden op School met de Gezonde School-aanpak in de praktijk. De aanpak helpt scholen om structureel bij te dragen aan een goede gezondheid van leerlingen, studenten en medewerkers. Scholen die werken met de aanpak kiezen zelf met welke gezondheidsthema’s ze aan de slag gaan, welbevinden is daar één van.

Bron: GGZNieuws